Frågor & svar

Vad har ni för olika kassar?

Våra produkter är färsk färdiglagad mat (standardkasse eller individanpassad kasse. Standardkassen kasse innehåller fyra olika rätter per vecka. Alla standardkassar innehåller samma rätter från menyn, det som skiljer kassarna åt är bara antalet portioner. Vilka rätter som ingår i standardkassen är markerat med en * i menyn.

Det är färsk kyld färdiglagad mat som är tillagad av våra kockar, med en hållbarhet på minst 7 dagar från att maten levereras. Bra mat som lagas från grunden. Se meny här.

Mini-kassen kostar 299kr (4 portioner)
Small-kassen kostar 589kr (8 portioner)
Medium-kassen kostar 849kr (12 portioner)
Large-kassen kostar 1069kr (16 portioner)

 

Du kan även välja rätter fritt från menyn och kombinera din egen individuella kasse. Minimum 4st portioner för en leverans.

Vart levererar ni?

I centrala Stockholm, ange ditt postnummer innan beställning så ser du om vi levererar där du bor eller där du har ditt företag. Önskar du leverans på måndagar till din arbetsplats, maila oss på info@klaramaten.se. Övriga orter i Sverige eller delar av Stockholm som vi ej kör till, vänligen skicka in en intresseanmälan. När vi har ett flertal kunder startar vi upp på orten.
Du får ett mail med en preliminär leveranstid och sen får du ett sms en timme innan leverans av din kasse och kan då planera din dag på ett bra sätt.

Kan jag se menyn innan jag bokar?

Ja, du kan se kommande meny här för färdiglagad mat.

De rätter som har en * är de rätter som ingår i standardkassen.

När är sista beställningsdag?

Sista beställningsdag är söndag kl. 23.59 för leverans 7 dagar senare på söndag kl. 15.00-22.00 och 8 dagar senare för leverans måndagar kl 8.00-16.00. Så passa på att ta leveransen till din arbetsplats. Maila oss på info@klaramaten.se om du önskar leverans till din arbetsplats. 

Kan jag testa en gång?

Det går utmärkt att testa en gång. Du beställer här. Ett tips är att då välja leveransintervall var fjärde vecka, så kan du lätt gå in under dina sidor och pausa din nästa leverans, alternativt maila oss på info@klaramaten.se för att pausa eller säga upp din prenumeration. Du behöver inkomma med din avbokning 7 dagar innan leverans (söndag kl 23:59). Tveka inte att kontakta oss om du undrar något.

Sätts det på en prenumeration när jag skapar ett konto?

Ja det gör det. Du väljer själv leveransintervall. Du kan välja på att få leverans varje vecka, varannan vecka eller en gång i månaden, men vill du prova en gång så går det bra. Det är ingen bindningstid, så om du inte vill ha nästa kasse – avboka 7 dagar (söndag kl 23:59) innan eller pausa din prenumeration.

 

Individkassen är inte en prenumeration, utan du får ett påminnelsemail på det intervall du har valt. Väljer du inga rätter sker ingen leverans.

Hur sent kan jag boka/avboka?

Matkassen kan bokas/avbokas fram till söndag kl. 23.59 för leverans 7 dagar senare på söndagar och 8 dagar senare på måndagar. Du bokar via hemsidan här eller kontaktar oss via mailinfo@klaramaten.se alternativt ring vår kundtjänst på 08-15 62 62. Bokningen gäller först när vi bekräftat det.

Beställningsfönstret är öppet måndag-söndag för leverans söndag 7 dagar (måndag 8 dagar) efter att beställningen stänger på söndag kl 23:59. Så lägger du ex en beställning på en måndag, kommer inte leveransen först 13 dagar senare.

Har du inte avbokat din leverans senast söndag kl 23:59, 7 dagar innan beräknad leverans söndag (8 dagar innan beräknad leverans måndag) är det för sent att avboka och du blir betalningsskyldig för leveransen.

Hur betalar jag?

Du kan antingen välja att betala med kort eller med faktura. Väljer du faktura tillkommer en fakturaavgift på 29 kr.

Gällande faktura så hanteras den första fakturan via PayEx för privatpersoner och via KlaraMaten när det gäller företag. Fakturan via PayEx skickas hem direkt efter lagd beställning.

Fakturor via KlaraMaten skickas via mail eller hem om så önskas efter att beställningsfönstret har stängt.

För återkommande kortdragningar dras pengar från ditt kort när beställningsfönstret är stängt, inför din leverans.

Hur ofta får jag leverans?

Vi levererar på söndag mellan 15.00-22.00 och på måndagar mellan 8.00-16.00 (till din arbetsplats). Önskar du leverans på måndagar maila oss på info@klaramaten.se Du får ett mail med en preliminär leveranstid innan leverans av din kasse och kan då planera din dag på ett bra sätt.

Du väljer själv leveransintervall i din prenumeration och kan välja på leverans varje vecka,  varannan vecka eller en gång i månaden. Är du osäker på när din leverans kommer, vänligen kontakta kundtjänst på 08-15 62 62 eller info@klaramaten.se.

Vad för slags mat är det i matkassarna?

Det är färsk kyld färdiglagad mat som är tillagad av våra kockar, med en hållbarhet på minst 7 dagar från att maten levereras. Bra mat som lagas från grunden av färska och fräscha råvaror. Se meny här. Vi strävar efter att din måltid ska innehålla ekologiska och svenska produkter och vi värnar om att din mat innehåller närproducerade varor av högsta kvalitet. Vi använder certifierad palmolja vilket innebär att vi får garantier för att motsvarande mängd hållbar palmolja produceras. All fisk är MSC-märkt.

 

Alla maträtter går att frysa ner men vi rekommenderar att äta dom färska.

Hur är maten förpackad?

Maten är förpackad i portionsförpackningar av plast. Vi rekommenderar att ni ställer förpackningen på en tallrik när ni värmer den i micron för att inte bränna er.

Maten är förpackad i en skyddad atmosfär där livsmedelsgas ersätter syret i förpackningen. Livsmedelsgasen består av 70% kväve (N) och 30% koldioxid (CO2). Användning av livsmedelsgas innebär att det fria syret tas bort. Det är avsaknaden av syre som är anledningen till den långa hållbarheten. Öppnas förpackningen kommer produkten i kontakt med syre vilket förkortar hållbarheten. Därför gäller bäst före-datum alltid oöppnad förpackning på våra produkter och ska förvaras i kylskåp (högst +6° C). Vi rekommenderar att ha en lägre temperatur i kylen för bättre hållbarhet.

Allergier

Maten tillagas i samma lokaler som bröd bakas, så maten kan innehålla spår av gluten. På varje portionsförpackning sitter en innehållsdeklaration & näringsdeklaration. Kontakta oss om du har ytterligare funderingar eller frågor kring matens innehåll. Tel: 08-15 62 62, info@klaramaten.se

Dålig vara eller något som saknas?

Våra kunder är det viktigaste vi har, utan er kan vi inte leverera bra mat. Är det något ni är missnöjda med, något som saknas eller om ni fått någon dålig vara så vill vi veta det, så att vi får en chans att ersätta er! Maila oss på info@klaramaten.se eller ring kundtjänst på 08-15 62 62.

Kan jag ändra maträtter i min kasse?

I våra standardkassar kan du tyvärr inte byta ut maträtter. Alla standardkassar har samma innehåll. Det gör att vi kan köpa in, packa och leverera på ett väldigt effektivt sätt, vilket i sin tur gör att vi kan erbjuda vår matkasse till ett bra pris.

Du kan däremot kombinera din egen individuella kasse och välja fritt från menyn vilka rätter du önskar se kommande meny. 

Vad händer om jag har glömt att boka av i tid?

Avbokning kan inte göras efter söndag kl. 23.59, då bokningen låses för leverans söndagen/måndagen veckan därpå. Kassen kommer att packas och levereras. Du är dock fortfarande betalningsskyldig för kassen.

Avbokning

Maila oss på info@klaramaten.se eller ring 08-15 62 62 om du önskar avbryta din order.

Avbokning kan inte göras efter söndag kl. 23.59, då bokningen låses för leverans söndagen/måndagen veckan därpå. Kassen kommer att packas och levereras. Du är dock fortfarande betalningsskyldig för kassen

Mina sidor

På mina sidor kan du pausa en leveransvecka, byta produkt, byta leveransintervall, byta betalsätt, adress och lösenord.

Önskar du avbryta din order så måste du maila oss på info@klaramaten.se eller ringa 08-15 62 62.

Uppdatera betalkortsuppgifter

För att byta kort, logga in på klaramaten.se

och klicka på mina sidor, skrolla ned på din order tills du hittar

betalsätt.

Då skickas du vidare till payex där du fyller i dina uppgifter (ha tillgång till ex bankdosa/id/kod) för verifiering av kortet. Klicka sen på Betala 1 kr. Då kommer du vidare till verifieringen av kortet.

Hur gör jag uppehåll/paus på min prenumeration?

Du loggar in på ”Mina sidor”,  under kommande leveranser klickar du på tecknet som ser ut som en paus ”II” när det är iklickat så ändras tecknet till en pil och den leveransen är nu pausas.

Observera att du kan fortfarande ha en framtida leverans inplanerad. Din order är aktiv.

Våra Matkassar

Standard

Se vårt utbud av standardkassar här.

Nyhet

Individanpassad kasse

Testa att kombinera din egna kasse här